دتکتور دودی آدرس‌پذیر

دتکتور
زمان تقریبی مطالعه این مقاله : 13 دقیقه
()

دتکتور دودی آدرس‌پذیر در سیستم‌های اعلام حریق، هر کدام به عنوان یک کنترل پنل کوچک و مستقل عمل می‌کنند. این دتکتورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند به طور جداگانه و به‌صورت دقیق تشخیص دهند که دتکتور دودی مورد نظر در کجا قرار دارد.

این ویژگی به سیستم امکان می‌دهد تا به سرعت مکان دقیق حریق را شناسایی و اعلام کند، که بسیار مهم است برای اقدامات سریع و مؤثر در برابر حوادث آتش‌سوزی.

شناسایی سریع منبع آتش برای هر سیستم اعلام حریق بسیار حائز اهمیت است. برای این منظور، انواع دتکتورهای دودی یا آشکارسازهای آتش طراحی شده‌اند.

این دستگاه‌ها از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات آشکارسازی آتش هستند که با الگوها و تکنولوژی‌های مختلف، در سطوح مختلف پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع دتکتورهای دود به واسطه شناسایی دودی که ناشی از آتش‌سوزی است، عمل می‌کنند. این دستگاه‌ها به‌طور مداوم شرایط فضاهای کنترل شده خود را نظارت می‌کنند و به تجمع سریع و زیاد دود واکنش نشان می‌دهند.

دود جزو علائم آتش‌سوزی است و در صورت بروز حریق می‌تواند به سرعت فضاهای داخل ساختمان را پر کند، بنابراین اعلام حریق در سیستم‌های هوشمند ساختمانی می‌تواند از بهترین روش‌ها برای اطلاع‌رسانی باشد.

دتکتور

دتکتور دودی آدرس‌ پذیر چیست؟

دتکتورهای دود ابزارهای ضروری هستند که برای تشخیص دود (که یکی از نشانه‌های حضور آتش‌سوزی است)، در مکان‌های مختلف مانند منازل، مغازه‌ها و کارخانه‌ها نصب می‌شوند.

این دستگاه‌ها اولین هشدار را در مورد خطرات ممکن آتش‌سوزی به ارمغان می‌آورند و نقش مهمی در حفاظت از انسان‌ها و دارایی‌ها ایفا می‌کنند.

آنها با تشخیص ذرات دود معلق در هوا فعالیت می‌کنند و با فرستادن سیگنال هشدار، ساکنان را هشدار می‌دهند و اقدامات اطفای حریق را سریع‌تر و سهل‌تر می‌کنند.

دتکتور دودی آدرس‌پذیر نیز یکی از انواع این دتکتورهاست که اطلاعات دقیقی درباره موقعیت دقیق دتکتورها را در سیستم اعلام حریق فراهم می‌کند.

این اطلاعات می‌تواند به آتش‌نشانان کمک کند تا بهتر و سریع‌تر در مقابله با حریق عمل کنند، زیرا با داشتن دقیق‌ترین اطلاعات، اقدامات اطفای حریق موثرتری انجام خواهد شد.

دتکتور

اهمیت دتکتور دودی آدرس پذیر

با خرید و استفاده از دتکتورهای دودی آدرس‌پذیر، شما می‌توانید به سرعت حضور دود و خطرات آتش‌سوزی را تشخیص دهید و از جان و دارایی خود و عزیزانتان در برابر این خطرات محافظت کنید.

وقتی در ساختمان‌های بزرگ و چند طبقه دتکتورهای دودی آدرس‌پذیر در تمام اتاق‌ها نصب شوند، در صورت بروز حریق، همه دتکتورها همزمان پیام هشدار را به کنترل پنل اعلام حریق ارسال می‌کنند.

این ویژگی باعث می‌شود که آتش‌نشانان بتوانند بهتر و سریع‌تر به محل حریق رسیده و اقدامات اطفای حریق را آغاز کنند، که در لحظات ابتدایی حیاتی است.

قابلیت آدرس‌پذیری در دتکتورهای دودی آدرس‌پذیر به خاطر همین اهمیت طراحی شده است. این ویژگی به شما کمک می‌کند که در ساختمان‌های بزرگ مانند مراکز تجاری، تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تری درباره مکان دقیق حریق داشته باشید، که این امر در مدیریت و کنترل حریق بسیار اساسی است.

ویژگی های دتکتور دودی آدرس پذیر

دتکتورهای دودی آدرس‌پذیر هر کدام مانند یک کنترل پنل اعلام حریق کوچک و مجزا عمل می‌کنند. طراحی این دتکتورها به گونه‌ای است که امکان تشخیص سریع اینکه کدام دتکتور دودی در کجا قرار دارد، به صورت جداگانه وجود دارد.

این ویژگی به نیروهای امداد رسان کمک می‌کند که پس از شناسایی سریع مکان بروز حریق، بدون از دست دادن زمان مهم برای اطفای حریق، محل مورد نظر را به‌طور دقیق جداسازی کنند و برای مهار و اطفای حریق بهتر عمل کنند.

نصب دتکتورهای دودی آدرس‌پذیر و استفاده از این تجهیزات، اطلاعات ارزشمندی را به نیروهای آتشنشان می‌دهد. این اطلاعات به آنها کمک می‌کند تا هنگام دریافت هشدار از سیستم، به سرعت محل بروز حریق را شناسایی کنند و بلافاصله به آن محل بروند تا حریق را مهار و اطفای کنند.

انواع دتکتور دودی

دتکتور

دتکتورهای دودی برای شناسایی دودی که از آتش‌سوزی ناشی می‌شود، در شرایط آتش‌سوزی در فضاهای ساختمانی طراحی شده‌اند.

این سنسورها از طریق روش‌های مختلف، حجم خطرناک دود را که ناشی از آتش‌سوزی در فضاهای ساختمانی است، شناسایی می‌کنند. انواع دتکتورهای دود بر اساس تکنولوژی ساخت و روش عملکرد به شرح زیر هستند:

  • دتکتور دود نوری با عملکرد نقطه‌ای
  • دتکتور دود نوری با عملکرد خطی (بیم دتکتور)
  • دتکتور دود یونیزه با عملکرد نقطه‌ای

همه این دتکتورها برای شناسایی سریع و دقیق دودی که از حریق بوجود می‌آید، طراحی شده‌اند، اما از روش‌های مختلفی برای این کار استفاده می‌کنند.

دتکتور دود نوری با عملکرد نقطه‌ای:

دتکتور دودی نوری با عملکرد نقطه‌ای، یکی از ساده‌ترین و همزمان کاربردی‌ترین دستگاه‌ های آشکارساز حریق است. این نوع دتکتور به دلیل قیمت مناسب‌تر نسبت به دیگر آشکارسازها، برای سیستم‌های ساده اعلام و اطفای حریق در ساختمان‌ها بسیار مناسب است.

عملکرد دتکتور دودی نوری بر اساس مسدود شدن عبور نور به دلیل حضور دود در فضاهای ساختمانی است. این دتکتور از دو قسمت تشکیل شده است: یک منبع نور و یک دریافت‌کننده نور که در یک محفظه به نام “اتاقک دود” قرار دارند.

در شرایط عادی و بدون حریق، هیچ دودی وجود ندارد و دتکتور به خوبی نور را از منبع نور دریافت می‌کند.

هنگامی که حریق رخ می‌دهد، حجم دود وارد اتاقک دود می‌شود و مسیر عبور نور از منبع به دریافت‌کننده را مسدود می‌کند. این تغییر در عبور نور، باعث اختلال در عملکرد دتکتور می‌شود و سیستم به سرعت سیگنال‌های وقوع حریق را صادر می‌کند.

مطالعه مقاله =>  هشدار دهنده گاز و نحوه عملکرد آن

با توجه به اینکه دتکتور دودی نوری نقطه‌ای است، به عنوان یک نقطه مشخص در ساختمان نصب می‌شود و دود در اطراف همان نقطه را پایش می‌کند.

دتکتور

دتکتور نوری دودی با عملکرد خطی ( بیم دتکتور):

بیم دتکتور، یک نوع دستگاه آشکارساز حریق است که برای استفاده در فضاهای باز یا سالن‌هایی با سقف بلند طراحی شده است.

این دتکتور از روش تولید نور با فرستنده و گیرنده استفاده می‌کند که در فواصل طولانی از هم نصب می‌شوند. مثلاً می‌توان فرستنده و گیرنده نور را در فواصل چند صد متری از هم قرار داد. فرستنده نور معمولاً از یک چشمه نور لیزری مانند مادون قرمز استفاده می‌کند.

در شرایط طبیعی، وقتی که هیچ دودی وجود ندارد، نور متمرکز توسط گیرنده دریافت می‌شود. اما هنگام وقوع حریق و تولید دود، دود باعث اختلال در انتقال نور از فرستنده به گیرنده می‌شود.

این اختلال سیگنال حریق را به سیستم اعلام حریق ارسال می‌کند، زیرا نور نمی‌تواند به‌طور صحیح به گیرنده برسد.

بیم دتکتور به دلیل توانایی پوشش گسترده‌ای که دارد، برای نظارت و شناسایی حریق در محیط‌های بزرگ مانند محوطه‌های ساختمانی و سالن‌های با سقف بلند بسیار مناسب است.

مزایا و محدودیت‌های دتکتور دودی فتو الکتریکی:

  • قابلیت هشدار سریع وقوع حریق را دارند.
  • مناسب نصب در مکان‌های سرپوشیده و فضاهای ساختمانی هستند.
  • توانایی شناسایی حریق با مقدار شعله یا حرارت کم را دارند.

قابلیت‌های تشخیص حریق در دتکتورهای دودی فتو الکتریکی بسیار مهم هستند. اما باید توجه داشت که این دتکتورها گاهی اوقات تحت تأثیر خطا قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال، ممکن است دودی معمولی مانند دود سیگار را به عنوان وقوع حریق تشخیص دهند که در واقع اشتباه است. این امر می‌تواند منجر به ایجاد اختلالاتی در عملکرد آنها شود.

علاوه بر این، دتکتورهای دودی فتو الکتریکی مناسب برای شناسایی حریق‌هایی هستند که دود سمی تولید نمی‌کنند.

دتکتور نوری دودی با عملکرد خطی ( بیم دتکتور)

بیم دتکتور یک نوع آشکارساز دودی برای اعلام حریق است که بر اساس روش تولید نور به شکل خطی طراحی شده است. به همین دلیل گاهی به عنوان دتکتور لیزری یا اشعه‌ای نیز شناخته می‌شود.

دود در فضاهای باز یا سالن‌هایی با سقف بلند، به سرعت پخش می‌شود و به‌طور دقیق در یک نقطه مشخص قابل تشخیص نمی‌باشد. بنابراین برای پوشش این فضاها، نیاز به نصب ده‌ها یا حتی صدها آشکارساز وجود دارد.

بیم دتکتور برای حل این مشکل طراحی شده است، زیرا قادر است در فضاهای باز عملکرد مناسبی ارائه دهد و می‌تواند به‌راحتی سطح بزرگی از محیط‌های ساختمانی را هم‌زمان مانیتور کند.

این دتکتور نیز مانند دتکتورهای دودی نقطه‌ای، دارای بخش‌های فرستنده و گیرنده نور است که در فواصل طولانی از هم نصب می‌شوند. فاصله بین این دو بخش می‌تواند تا چند صد متر هم باشد. هرچه فاصله بزرگتر باشد، نیاز به چشمه نور با تمرکز بیشتر داریم.

برای تولید نور، در بیم دتکتور از چشمه نور مانند لیزر مادون قرمز استفاده می‌شود. فرستنده و گیرنده نور در این دتکتورها در فواصل بزرگی از هم قرار دارند، که این فواصل باید با پوشش کلی فضاهای باز در محیط‌ های ساختمانی یا سالن‌ها مطابقت داشته باشد. در شرایط عادی، زمانی که دودی وجود ندارد، موج نور از فرستنده به گیرنده به درستی منتقل می‌شود.

هنگامی که حریق رخ می‌دهد و دود تولید می‌شود، انتقال نور از فرستنده به گیرنده مختل می‌شود که این اختلال برای سیستم، سیگنال کافی برای شناسایی حریق را فراهم می‌آورد.

مزایا و محدودیت‌های بیم دتکتور

  • شرایط نصب در محیط‌های بزرگ و محوطه‌های سرباز را دارند.
  • استفاده از آنها مقرون‌به‌صرفه است.
  • برای پایش سریع محیط بهترین هستند.
  • مناسب نصب در فضاهای بزرگ با حضور اشیاء در حجم‌های گوناگون مانند فضای انبارها هستند.

بیم دتکتور بهترین سیستم برای تشخیص حریق در فضاهای بزرگ است، اما دقت آن به شدت به تراز بودن فرستنده و گیرنده نور وابسته است. هر گونه تغییراتی مانند شل شدن پایه دتکتور یا وجود اشیاء در مسیر بین فرستنده و گیرنده، باعث خطا در عملکرد این دتکتورها می‌شود.

دتکتور دودی یونیزه کننده هوا

دتکتور یونیزاسیون یکی از دستگاه‌های مدرن برای شناسایی دود است که دارای دقت بالایی در عملکرد است. این دتکتورها با استفاده از مواد رادیواکتیو می‌توانند مولکول‌های هوا را یونیزه کنند.

وقتی که دود در اطراف این دستگاه حضور داشته باشد، شرایط رسانایی مولکول‌های هوا تغییر می‌کند که به طور مداوم توسط سنسور دتکتور دود پایش می‌شود.

هرگونه حضور دود در فضای ساختمان باعث اختلال در تراز رسانایی مولکول‌های هوا می‌شود. دتکتور دود به سرعت این تغییرات را تشخیص داده و به درستی و به موقع واکنش مناسبی را برای اعلام حریق ارائه می‌دهد.

بیشتر دتکتورهای دودی که استفاده می‌شوند، عملکرد کندی دارند. این به این معنی است که همه آن‌ها واکنش می‌دهند و اعلام حریق می‌کنند در صورتی که حجم قابل توجهی دود تولید شود، حتی اگر حجم دود ناشی از آتش کم باشد.

اما دتکتور دود یونیزه عملکردش بسیار سریع‌تر است و با دقت بالاتر می‌تواند حتی حجم کمی دود را در فضای ساختمانی تشخیص دهد.

این نوع دتکتور دودی همچنین قادر به شناسایی دود در فضاهای پیچیده‌تر است. بنابراین، عملکرد آن در تشخیص حضور آتش دقیق‌تر از دتکتورهای دودی با عملکرد نوری است.

با این حال، باید توجه داشت که از آنجایی که این دتکتور از مواد رادیواکتیو استفاده می‌کند، مناسب نصب در فضاهای مسکونی و ساختمانی نیست.

انواع دیگری از دتکتورهای دود برای تشخیص میزان خطرناکی دود طراحی شده‌اند. دتکتورهای دودی بهترین و دقیق‌ترین عملکرد را در محیط‌های ساختمانی دارند.

دتکتور

 

مزایا و محدودیت‌های دتکتور دودی یونیزاسیون

  • این دتکتورها عملکردی سریع دارند و می‌توانند مراحل ابتدایی رخداد حریق را شناسایی کنند.
  • شرایط نصب شدن در فضاهای پیچیده را دارند.
  • مناسب شناسایی آتش‌سوزی مواد خاص بدون شعله و یا بدون دود هستند.
مطالعه مقاله =>  بیم دتکتورهای نسل جدید OSID

اگرچه دتکتورهای دود یونیزه دارای مزایا و قابلیت‌های خوبی هستند، اما برای نصب در محیط‌های خانگی مناسب نیستند. دلیل این امر استفاده از مواد رادیواکتیو در طراحی آنها است که این مواد برای محیط‌های زندگی مناسب نیستند. همچنین، دتکتورهای دود یونیزه دارای ضریب خطای بالایی هستند که به این معنی است که ممکن است در تشخیص حریق خطا کنند.

دتکتور دودی با عملکرد مکش (استنشاقی)

دتکتور دودی این نوع بر اساس مانیتورینگ هوای مختلف فضاهای مختلف ساختمان عمل می‌کند. در اینجا، به جای نصب یک دتکتور دودی در هر منطقه، یک سیستم مکش جهت جمع‌آوری هوای نمونه از تمام مناطق استفاده می‌شود.

با نصب دتکتور دودی در جریان هوای جمع‌آوری شده، هر نوع دودی که تشخیص داده شود، به سرعت شناسایی و مورد آنالیز قرار می‌گیرد تا حریق مشخص شود.

اجرای این روش نیازمند استفاده از لوله‌های تهویه سقفی در کلیه فضاهای ساختمان است که دارای نقاط مکش هوا در اتاق‌ها هستند.

مزایا و محدودیت‌های دتکتور دودی استنشاقی

  • از حساسیت بالایی در شناسایی دود و حریق برخوردار است.
  • برای نصب تنها به یک دتکتور دودی از نوع مکشی نیاز داریم.

این نوع دتکتور دودی با استفاده از مکش هوای فضاهای مختلف ساختمان کار می‌کند، به جای نصب یک دتکتور در هر منطقه. این دتکتور در جریان هوای جمع‌آوری شده، دود را سریعاً شناسایی و آنالیز می‌کند تا حریق را تشخیص دهد.

بر خلاف دیگر دتکتورها، این نوع دتکتور دقیق‌تر است اما قیمت آن بسیار بالاست و نمی‌تواند مکان دقیق حریق را مشخص کند.

دتکتور دودی کانالی (داکت دتکتور)

دتکتور دودی کانالی در واقع یک دتکتور دودی است که دارای ساختاری خاص است برای جریان هوا. دتکتورهای دودی معمولی دیرتر به دلیل انتظار برای گردش طبیعی هوا، دود حاصل از حریق را تشخیص می‌دهند.

این باعث می‌شود که در مواردی که هوا به طرف دیگری از اتاق حرکت می‌کند، مثل باز بودن پنجره‌ها، تشخیص دود به تأخیر بیفتد.

اما دتکتور دودی کانالی از یک سیستم کوچک مکش هوا استفاده می‌کند. این دتکتور دارای یک لوله باریک است که به یک سیستم مکش هوای کوچک متصل شده است.

این سیستم همیشه در حال مکش هوای اتاق است. به این ترتیب، احتمال شناسایی سریع‌تر دود از دتکتورهای دودی معمولی بیشتر است.

دتکتورهای دودی کانالی برای فضاهای بزرگ ساختمانی مناسب هستند، به خصوص در مکان‌هایی که سیستم‌های تهویه مطبوع دارند. زیرا می‌توان آنها را در کانال‌های گردش هوای ساختمان نصب کرد.

این دتکتورها هوای موجود در کانال‌های تهویه مطبوع را پایش کرده و در صورت شناسایی دود، وقوع حریق را به سرعت تشخیص می‌دهند.

مزایا و محدودیت‌های دتکتور دودی کانالی

  • مناسب نصب در ساختمان‌ها مجهز به سیستم‌های تهویه مطبوع هستند.
  • از انتقال دود به سایر نقاط ساختمان جلوگیری می‌کند.
  • هوشمندانه پتانسیل مکش دود و شناسایی سریع حریق را دارد

دتکتور دودی در مقایسه با دتکتورهای حرارتی

برای تشخیص حریق از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که بر اساس پایش ویژگی‌های آتش کار می‌کنند. دتکتورهای دودی از تولید دود انواع آتش برای شناسایی آن‌ها استفاده می‌کنند. به طور مقابل، دتکتورهای حرارتی با پایش حرارت آتش فعالیت می‌کنند.

این سنسورها به طور اصطلاحی دتکتور حرارتی نامیده می‌شوند. هر دو نوع دتکتور دودی و حرارتی قادرند حریق را تشخیص دهند. اما در عمل، کدامیک از این دو بهتر است؟

دتکتورهای دودی عملکرد سریع‌تری نسبت به دتکتورهای حرارتی دارند. این به این معناست که زودتر می‌توانند حضور دود از وقوع آتش را تشخیص دهند.

با این حال، در مواردی که آتش نمی‌تواند دود تولید کند یا آتش در مکان‌های باز و بدون سقفی ایجاد شود، دتکتورهای دودی قادر به عملکرد بهتری نخواهند بود، زیرا دود به راحتی پراکنده نمی‌شود و این می‌تواند سرعت تشخیص دتکتورهای دودی را کاهش دهد.

دتکتورهای دودی قادرند فضای بیشتری را نظارت کنند نسبت به دتکتورهای حرارتی. دلیل این امر این است که حرارتی که از یک آتش می‌آید، محدود به فاصله‌ای نسبتاً کم از منبع آتش است و به طور عمده به چندین متر فراتر از آن نمی‌رسد.

از این رو، دتکتورهای حرارتی نمی‌توانند آتش را در فضاهای بزرگ به خوبی تشخیص دهند. به عبارت دیگر، آن‌ها قادر نیستند تا از دور فضاهای گسترده را نظارت کنند.

در مقابل، دودی که از آتش تولید می‌شود، به صورت یک سیال حرکتی و گسترده در فضا پخش می‌شود. به همین دلیل، دتکتورهای دودی می‌توانند به سرعت و با پوشش بیشتری، دود حاصل از حریق را تشخیص دهند. به همین دلیل، دتکتورهای دودی ظرفیت نظارت بیشتری نسبت به دتکتورهای حرارتی دارند.

دتکتورهای حرارتی قادرند بهتر از دتکتورهای دودی عمل کنند زیرا حرارت که از یک آتش تولید می‌شود، به طور یکنواخت در اطرافش پخش می‌شود. به عبارت دیگر، حتی اگر جریان هوا باعث جابجایی دود در فضا شود، حرارت همچنان به یک اندازه ثابت می‌ماند و دتکتورهای حرارتی می‌توانند با دقت بیشتری حرارت آتش را تشخیص دهند.

از طرف دیگر، دتکتورهای دودی، هرچند که به سرعت دود را شناسایی می‌کنند، اما اگر جریان هوا مانعی ایجاد کند و دود به سرعت از دسترس آن‌ها خارج شود، دقت عملکرد آن‌ها مختل می‌شود.

به طور کلی، دتکتورهای حرارتی بهترین عملکرد را در شرایطی دارند که جریان هوا و جابجایی دود ممکن است دقت دتکتور دودی را تحت تاثیر قرار دهد.

استفاده از دتکتورهای دودی در فضاهای بسته، نسبت به دتکتورهای حرارتی، عملکرد بهتری دارد. اما قبل از نصب آنها، باید اطمینان حاصل کرد که مواد موجود در فضا وقتی آتش می‌گیرند، دودی تولید می‌کنند.

برای مثال، برخی مواد حین آتش‌گرفتن دود خاصی ندارند، پس دتکتور دودی برای آنها موثر نیست.

به همین دلیل، طراحان سیستم‌های اعلام حریق معمولاً از آشکارسازهای ترکیبی استفاده می‌کنند. این سنسورها همزمان از دتکتور دودی و حرارتی استفاده می‌کنند تا بهترین پایش برای وقوع حریق را در فضاهای مختلف از جمله ساختمان‌ها و انبارها فراهم کنند.

مطالعه مقاله =>  چگونه دتکتورها اطلاعات را جمع‌آوری و پردازش می‌کنند؟

 

شرایط کاربرد دتکتور دودی

دتکتور دودی برای تشخیص دود حاصل از حریق طراحی شده است. بهترین عملکرد را در مکان‌هایی دارد که احتمال وقوع حریق با دود زیاد وجود دارد. اما باید به جایی نصب نشود که به طور طبیعی دود تولید می‌شود، مانند آشپزخانه یا نانوایی.

دتکتورهای دودی به خوبی در مکان‌هایی مانند اتاق‌های خواب، نشیمن، فروشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، اداره‌ها و… عملکرد مناسبی دارند. زیرا دود حاصل از حریق به سرعت در این فضاهای بسته پخش می‌شود و دتکتور دودی می‌تواند به سرعت و دقت وقوع حریق را تشخیص دهد.

نکات فنی هنگام نصب انواع دتکتور دودی

دتکتور

دتکتور دودی برای تشخیص دود حاصل از حریق طراحی شده است و برای استفاده در اماکنی که احتمال وقوع حریق با دود زیاد است مناسب است.

این دتکتورها باید در فضاهای بسته نصب شوند، مانند اتاق‌های خواب، نشیمن، فروشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، ادارات و… زیرا دود حاصل از حریق به سرعت این فضاها را پر می‌کند و دتکتور دودی به سرعت و با دقت وقوع حریق را تشخیص می‌دهد.

برای نصب این دتکتورها در فضاهای بزرگ‌تر، باید از تعداد مناسبی از آنها استفاده کرد. هر دتکتور دودی می‌تواند محیطی به مساحت حداکثر 100 مترمربع را پوشش دهد.

از آنجا که شعاع پوشش هر دتکتور 7.5 متر است، برای پوشش کامل فضاها باید دتکتورها را در فواصل حداکثری نصب کرد. برای مثال، در فضاهای مانند راهروها، می‌توان دتکتورها را در فواصل تا 15 متر نصب کرد تا اطمینان حاصل شود که هر نقطه‌ای از فضا تحت پوشش قرار دارد.

نکته مهم دیگر این است که دتکتور دودی نباید در کنار دیوار نصب شود و باید حداقل فاصله 5.5 متری از دیوار را رعایت کرد. همچنین ارتفاع نصب دتکتور نیز تاثیر بسزایی در عملکرد آن دارد و نباید آن را در ارتفاع بیشتر از 10.5 متر از سطح کف نصب کرد.

در انتخاب مکان برای نصب دتکتور دودی، باید از نصب در نزدیکی نازل‌های آب‌پاش (اسپرینکر) و اطراف بازشوهای ساختمانی خودداری کرد.

همچنین، در فضاهایی که دارای سیستم تهویه مطبوع هستند، باید از دتکتور دودی کانالی استفاده کرد که بتواند به درستی حریق را تشخیص دهد.

آیا حساسیت دتکتور دودی نوری و یونیزاسیون یکسان است؟

دتکتورهای دودی نوری و یونیزاسیون هر دو از ابزارهای معمول برای تشخیص حریق در ساختمان‌ها هستند، اما به طریق متفاوتی عمل می‌کنند و به نوعی به دود واکنش می‌دهند.

دود، ذرات بسیار ریزی است که از سوختن اجسام به وجود می‌آید. این ذرات در هوا حرکت می‌کنند و به حجم بزرگی از دود تبدیل می‌شوند. انواع مختلف دود، ذرات با اندازه‌ها و خواص متفاوتی تولید می‌کنند.

دتکتورهای دودی نوری و یونیزاسیون تفاوت‌هایی در تشخیص این ذرات ریز دود دارند. دتکتورهای دودی نوری قادر به شناسایی ذرات دود با اندازه بین 0.3 تا 10 میکرون هستند.

اما در مقابل، دتکتورهای دودی یونیزاسیون توانایی تشخیص ذرات دود با اندازه بین 0.01 تا 0.3 میکرون را دارند، که این ذرات اغلب کوچکتر و بسیار ریزتر از آنچه که دتکتورهای دودی نوری می‌توانند شناسایی کنند، هستند.

در نتیجه، انتخاب بین این دو نوع دتکتور بستگی به نوع و مشخصات دود مورد انتظار دارد. اگر دود تولید شده از اجسامی است که ذرات بسیار ریزی ایجاد می‌کنند، ممکن است دتکتور دودی یونیزاسیون بهترین گزینه باشد. در صورتی که دود با ذرات بزرگتر وجود دارد، دتکتور دودی نوری ممکن است بهترین انتخاب باشد.

دتکتور

نکته‌هایی برای چگونگی انتخاب دتکتور دودی

چگونگی انتخاب دتکتور دودی بر پایه ملاحظات کاملاً تخصصی با در نظر گرفتن شرایط محل نصب صورت می‌گیرد. برای این منظور لازم است تا به عوامل مهمی از جمله موارد زیر توجه کنید.

  • نوع کاربری محیط و یا فضای ساختمان
  • نوع اجسام قابل احتراق موجود در فضای ساختمان
  • پتانسیل نوع دود ناشی از حریق احتمالی
  • میزان حساسیت مورد نیاز برای نصب دتکتور دودی
  • محل نصب دتکتور دودی و تأثیر آن از شرایط ساختمان مانند احتمال وقوع باد و یا وقوع دود طبیعی در فضاهای ساختمان مانند سیگار کشیدن افراد
  • ارتفاع محل نصب دتکتور دودی
  • درجه ‌حرارت محیط
  • مقدار رطوبت حاکم در محیط ساختمان
  • و…

دتکتور

دتکتورهای دودی ابزارهای حیاتی در سیستم‌های اعلام حریق هستند که برای شناسایی دود ناشی از حریق طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها براساس ذرات معلق در هوا که از آتش سرچشمه می‌گیرند، عمل می‌کنند.

دود، از ذرات بسیار ریز سوخته‌ها و مواد سوختنی تشکیل شده است که در هوا حرکت می‌کند و می‌تواند بسیار زود به همه‌جا پخش شود. دتکتورهای دودی با استفاده از سنسورها و فناوری‌های مختلف، این ذرات را شناسایی و اعلام حریق می‌کنند.

مواردی که در انتخاب دتکتور دودی باید در نظر گرفته شوند شامل نوع دود موجود (آیا ذرات بسیار ریز یا ذرات بزرگتری تولید می‌کند؟)، شرایط محیطی نصب (مثلاً در اتاق‌های با سقف بلند یا بازشوهای زیاد)، و مناسبت با نیازهای خاص (مثلاً استفاده از دتکتورهای کانالی در سیستم‌های تهویه مطبوع) می‌باشد.

این دستگاه‌ها باید با دقت و با توجه به خطرات احتمالی مکان نصب شوند تا در صورت وقوع حریق، هشدار مناسب داده شود و از خسارات احتمالی جلوگیری شود.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

میانگین امتیاز ثبت شده / 5.

نظری تاکنون برای این مقاله ثبت نشده ، شما اولین نفری باشید که نظر خود را در این رابطه ثبت میکنند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

بوبین چه چیزی است و وظیفه آن چیست؟

زمان تقریبی مطالعه این مقاله : 6 دقیقه فهرست محتوا1 بوبین چیست؟2 اصول عملکرد2.1 سیم‌کشی سوئیچ بوبینی3 کاربرد‌ها4 انواع بوبین4.1...

ادامه مطلب
انتقال

ایستگاه اندازه گیری و تقلیل فشار گاز

زمان تقریبی مطالعه این مقاله : 9 دقیقه فهرست محتوا1 ایستگاه تقویت فشار گاز چیست؟2 هدف ایستگاه تقلیل فشار3 طراحی...

ادامه مطلب

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *